“Nee, mam, wacht jij maar op de gang…”

Mijn dochter van 14 jaar oud kijkt mij smekend aan: “Mam, wil jij de quiz-lampen van You!nG naar school brengen? Ik heb ze nodig voor mijn presentatie over de sterilisatie van de man.” Ik knik. Ja hoor, dat wil ik wel.

You!nG heeft diverse spelmaterialen en zo ook leuke quizlampen. Ook handig dus voor de presentatie van mijn kind. Op de dag van de presentatie rijd ik de spullen naar school, sjouw ze de klas binnen en installeer ze. Vervolgens doe ik een stap richting de deur. De presentatie van mijn dochter duurt slechts 5 minuten, ik kan net zo goed even op de gang wachten tot ze klaar is.

De docent roept: “Je mag wel blijven hoor!” Nou, nee, dat lijkt me beter van niet. Ik vertel haar dat mijn dochter daar waarschijnlijk niet op zit te wachten. En inderdaad, mijn dochter knikt bevestigend.

Daar sta ik dan. Op de gang. Ik kan door een mini raampje zien wat er in de klas gebeurt terwijl mijn dochter haar presentatie houdt. Wat een onderwerp: de sterilisatie van de man… Logisch dat je als moeder daar niet echt welkom bij bent. Na 5 minuten ga ik weer naar binnen om de quizlampen op te ruimen.

Tijdens de rit naar huis bedenk ik me dat net heb bijgedragen aan in ieder geval 2 van de 7 emotionele basisbehoeften van mijn kind: autonomie en zelfexpressie. Door op de gang te wachten, respecteerde ik haar wensen en grenzen. Ik heb haar ruimte gegeven om haar autonomie te ontwikkelen.

EnIcoon-Autonomie terecht. Want, laten we eerlijk zijn, een presentatie over de sterilisatie van de man is al redelijk gênant als je 14 bent. Laat staan als dan ook nog je moeder tussen je 14-jarige klasgenoten zit. In de woorden van mijn dochter: “Dat is echt skir!”

Het is soms een kunst om bewust de 7 emotionele basisbehoeften in te zetten. Maar als we bereid zijn er moeite voor te doen, zijn we van grote invloed. Thuis pak ik de You!nGpaper er nog eens bij en hang hem op. Een mooie reminder dat ik de 7 emotionele basisbehoeften bewust toe kan passen.

Deze 7 basisbehoeften (Dr. J.E. Young, Farrell & Shaw) staan centraal in onze methodieken en groepsprogramma’s. Ze zijn als volgt:

1) BasisveiligheidIcoon-Zelfexpressie
2) Verbondenheid
3) Zelfwaardering
4) Autonomie
5) Zelfexpressie
6) Realistische grenzen
7) Spontaniteit en spel

 

Wil jij ook bewuster van positieve invloed zijn op kinderen en jongeren? We helpen je graag! Download dan nu gratis onze You!nGpaper. Werk je met jongeren? Laat je trainen!

Deel alsjeblieft jouw inzicht in het commentaarveld onderaan deze pagina. Jij bent van invloed!

PS. Deel dit artikel met jouw netwerk via de social share knoppen hieronder, want op die manier kunnen bevriende collega’s/ ouders in jouw netwerk ook hiervan profiteren. Like, tag en reageer op dit blog!